Är du för stel för yoga?

Är du nyfiken på yoga men känner att du inte riktigt vågar prova? Tro mig – du är verkligen inte ensam. Många tror att de inte kan utöva yoga för att de är för stela, för svaga, har för dålig kondition, är för gamla o sv.

Alla kan utöva yoga – och det är faktiskt sant

Men faktum är att ALLA kan utöva yoga. Det låter kanske klyschigt, men det är faktiskt så att du praktiserar yoga utifrån dina egna förutsättningar och din egen kropp. Inte utifrån vad som ser snyggt och häftigt ut på någons Instagram-konto. Du gör bara det som du klarar av här och nu. Och det är inte sämre eller bättre än något annat.

Din kropp är unik och den har lättare att utföra vissa saker och svårare att utföra andra. Och det är helt OK. Din yogapraktik är din alldeles egen, och du har den för att må bra i både kropp och sinne – inte för att jämföra dig med, eller visa upp dig för andra. Och det tycker jag är fantastiskt!

Det är dessutom så att du redan efter några få gånger på mattan kommer att märka att din kropp utvecklas. Den kommer att bli både starkare och mjukare. Och det går ganska fort. Från att ha varit helt oförmögen att till exempel ens sitta ner i skräddarställning eller att komma in i en position som Barnet, märker du plötsligt en dag att någonting har hänt. Det som för några veckor sedan kändes omöjligt går nu plötsligt riktigt lätt. Tro mig – jag har själv varit där, så jag vet!

Hundjäveln

Själv var jag helt otränad när jag började prova mig fram på min yogamatta i mitt vardagsrum. Jag var stel och orörlig och hade svårt att orka många av positionerna jag provade eftersom jag hade dålig kondition.

Jag svor till exempel rätt mycket när jag provade att stå i Nedåtgående hund de första gångerna. Ska jag erkänna kallade jag faktiskt positionen för “den där hundjäveln”. Ja, jag vet… inte särskilt fint och “yogiskt”, men det var precis så jag kände.

Efter några veckor kunde jag stå i positionen utan att vilja skrika och utan att svettas kaskader. Och sakta men säkert ändrades både min kropp och min inställning, och “Hunden” är nu (bara ett år senare) en av mina absoluta favoritpositioner. Visst kan den fortfarande kännas krävande vissa dagar (det ÄR en position som kräver mycket av kroppen), men för det mesta får den mig att känna mig stark och glad.

Nedåtgående hund Adho Mukha Svanasana. Yoga för alla.

Det var något mer som hände

Innan jag kände skillnaden i kroppen, hände något annat. Jag märkte att jag började känna mig lugn och glad varje gång jag hade yogat i mitt vardagsrum. Jag märkte att jag klev av mattan med ett “fånigt” leende och att stress och oro liksom rann av mig. Det var då jag förstod att yoga är något fantastiskt. Och det var då jag bestämde mig för att fortsätta.

Vad är egentligen yoga?

De rörelser och positioner som du säkerligen förknippar med yoga, och som syns i tjusiga bilder i sociala medier, är i själva verket bara en liten del av yogans stora “system”. Genom att kombinera medveten andning, meditation och fysiska rörelser ökar du flödet av energi (prana) i din kropp och du blir också fokuserad på nuet och mer medveten om din egen kropp och dess behov.

Att utöva yoga handlar till största delen om att stilla sitt sinne, om att hitta sitt sanna jag och att leva sitt liv i harmoni – både med sig själv och med andra. Det handlar om att ta hand om sig själv och om att bli mer medveten om hur man behandlar andra (både människor, djur och natur). Yogan hjälper oss att se att allt hänger ihop och att våra handlingar alltid får konsekvenser. Den hjälper oss helt ”enkelt” att bli, och vara, den bästa versionen av oss själva!

Tips och råd till dig som vill prova yoga

Ta dig tid att hitta en yogaform som passar just dig! Idag finns en uppsjö av olika stilar, och yoga kan utövas både på gym och på yogastudios. Du kan också prova att yoga hemma med hjälp av olika resurser på nätet. Testa till exempel Yogobe, Yoga International eller någon av alla de yogavideos som finns på YouTube (min favorit där är Annas yogastudio).

Själv har jag svårt för väldigt ansträngande former av yoga. Jag tycker mer om lite stillsamma former där jag hinner med min medvetna andning, där jag kan hitta ett lugn, och där det ingår meditation och återhämtning.

Prova dig fram och känn efter vad som passar just dig, just idag. Nästa vecka kanske det är något annat som känns rätt. Kom också ihåg att det finns en mängd olika yogalärare “där ute”. Det finns både de som är väldigt fysiska, starka och vältränade och det finns sådana som aldrig skulle drömma om att försöka stå på huvudet. Alla yogalärare har också sitt eget sätt att förmedla yogan till andra, och alla sätt passar förstås inte alla. Om du ger dig tid att leta lite kommer du säkerligen att hitta både din typ av yoga och din typ av lärare.

Exempel på lugna yogaformer:

  • Restorative Yoga
  • Yin Yoga
  • Hatha Yoga (kan också vara mer fysisk)
  • Kundalini Yoga
  • Medicinsk Yoga (Mediyoga)

Exempel på mer fysiskt krävande yogaformer:

  • Hatha Yoga (kan också vara mer lugn)
  • Vinyasa Flow Yoga
  • Ashtanga Yoga
  • Bikram Yoga

Något varje dag

Du behöver inte utöva fysisk yoga i timmar varje dag, men när du upptäcker fördelarna kommer du att vilja kliva på din matta åtminstone flera gånger i veckan. Och kom ihåg att yoga betyder så mycket mer än att svettas i en “hundjävel”. Det räcker också med några djupa, medvetna andetag på väg hem från jobbet. Eller en stilla meditation i sängen innan du kliver upp. Att leva yogiskt kan också innebära att du plockar upp skräp som du hittar i naturen eller att du tar bara en servett (istället för sju) i lunchrestaurangen. Det kan också betyda att du säger något vänligt till personen som sitter bredvid dig på bussen.

Så fortsätt att utforska yoga på ditt sätt. Och kom ihåg att yoga aldrig handlar om prestation!

One Reply to “Är du för stel för yoga?”

  1. Viktiga ord ? inte prestation utan närvaro. Gillar det mesta jag testat utom den där hunden ? då jag får så ont i händerna. Men helt klart nyfiken på mer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *