Yoga Nidra

Yoga Nidra är en fantastisk teknik för djupavslappning. Under Yoga Nidra ligger du ner, blundar och bara lyssnar till de instruktioner du får.

Yoga shavasana

Yoga Nidra betyder “Yogisk sömn” och har många hälsofördelar (se nedan). Man brukar säga att under Yoga Nidra sover kroppen medan sinnet förblir vaket. För att hålla dig vaken instrueras du till exempel till att uppmärksamma olika delar av din kropp, till att räkna dina andetag och till att visualisera olika föremål.

Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet av meditation eller avslappning för att utöva Yoga Nidra, och det går inte att göra fel. Det är till och med så att om du skulle råka somna så fortsätter din hjärna att registrera instruktionerna och du får de positiva effekterna ändå.

Yoga Nidras hälsofördelar

Modern forskning har kunnat påvisa att utövning av Yoga Nidra bland annat kan:

  • motverka stress
  • minska ångest
  • sänka blodtryck
  • sänka kolesterolhalt
  • hjälpa celler att regenerera och repareras
  • motverka sömnlöshet
  • ge återhämtning, avslappning och vila
  • ge bättre välmående
  • skapa trygghet och bättre självkänsla
  • få dig att släppa både fysiska och mentala spänningar
  • ge energi
  • skapa en bättre balans i kropp och själ
  • ge ökad koncentration och fokus
  • minska smärta
  • ge immunförsvaret en boost

Effekten av ca 30 minuter Yoga Nidra kan jämföras med tre-fyra timmars sömn (dock ska naturligtvis inte tekniken ersätta den nattliga sömnen).

Avslappningstekniken balanserar de två delarna av ditt nervsystem: det sympatiska och det parasympatiska. Detta anpassar i sin tur aktiviteten mellan dina hjärnhalvor.

Under Yoga Nidra går man först från ett vaket tillstånd med mycket hjärnaktivitet (Beta-hjärnvågor) till ett mer avslappnat tillstånd (med Alfa-hjärnvågor). Efter en stund kommer man in det så kallade “drömtillståndet” (Theta-hjärnvågor) där sinnet saktas ner ytterligare . I det här tillståndet upplever vi bland annat förbättrad inlärning och har lättare att bearbeta och släppa känslor som inte längre gagnar oss. Efter Theta kan vi komma in i det tillstånd som är det allra mest återställande och avslappnande (Delta-hjärnvågor), där inre organ regenereras och kroppen för bort kortisol (stresshormon). Under normala omständigheter får vi tyvärr sällan uppleva detta tillstånd, vilket innebär att våra kroppar och hjärnor sällan slappnar av helt och hållet. Det är därför det är så positivt att utöva Yoga Nidra.

Prova med mig

Vill du prova den här fantastiska djupavslappningstekniken kan du lyssna på min inspelning här nedan:

Yoga Nidra – yogisk sömn

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *