Att meditera

Meditation. Något jag kommit att uppskatta väldigt det sista året. Och mer och mer ju längre jag håller på.

Men jag kan inte sluta tänka

Liksom många andra trodde jag länge att meditation handlar om att kämpa för att helt och hållet sluta tänka. Och jag som alltid tänkt så väldigt mycket var säker på att det skulle vara omöjligt för mig att klara av det.

Men så är det ju inte. Att meditera handlar inte om att sluta tänka. Det handlar om att observera de tankar som kommer och att inte hänga sig fast vid dem. Det handlar om att inte låta tankarna påverka, och om att bli medveten om att man inte ÄR sina tankar.

Det handlar också, framförallt, om att stilla sinnet och att för en liten stund hitta lite tystnad istället för att hela tiden lyssna på tjattret inne i huvudet.

Man behöver inga särskilda kläder, ingen rökelse, ingen musik, inga hjälpmedel. Man behöver inte kunna sitta i lotusställning och man behöver inte dekorera sitt hem med Buddha-statyer. Det går bra att meditera vem man än är och var man än är. På det sätt som passar just dig.

Personligen tycker jag att det är jätteskönt att ha mjuka kläder, att ibland tända lite rökelse, att lyssna på lugn musik och att sitta på en kudde i halv lotusställning. Då är det lättare för mig att “komma in i rätt stämning” och in i meditationen.

Bevisade positiva reslutat

Studier visar att de som mediterar regelbundet är lugnare, mindre stressade och att de sover bättre. De är också både mer kreativa och produktiva, och de lär sig saker snabbare. De är också generellt mer nöjda med livet än de som inte mediterar.

Regelbunden meditation kan också dramatiskt förbättra din fysiska hälsa. Forskning har bland annat kunnat påvisa minskad risk för hjärtsjukdom, diabetes och högt blodtryck för dem som mediterar. Kranskärlssjukdomar minskar med 87%, risken att få cancer minskar med 55% och människor som mediterar har påvisats vara 12-15 år yngre, i sinnet, än sin egentliga, biologiska ålder.

Meditation, vila och reflektion påverkar alltså både vår fysiska kropp och ditt inre på ett otroligt positivt sätt. Precis som stress påverkar dem negativt.

Både forskningen och de som mediterar regelbundet är ense om att de positiva effekterna av yoga verkligen existerar.

Hur gör man?

Vill du komma igång med meditation men inte riktigt vet hur, rekommenderar jag dig att prova följande:

Jag rekommenderar också varmt Magnus Fridhs bok ”Viloläge” där du får massor av fina och lättillgängliga tips på hur du kommer igång och får en regelbunden meditationspraktik.

Du kan också leta efter en lokal yogastudio eller liknande som håller regelbundna meditationskurser, för att komma igång. Du kan också börja praktisera yoga eftersom meditationen är en stor del av den praktiken.

Några fina ställen att utöva yoga på (i min närhet) är My Sangha Shala i Gävle, Frirum i Sandviken, Yogahuset i Falun och Homologica i Hofors.

“In moments of madness, meditation has helped me find moments of serenity—and I would like to think that it would help provide young people a quiet haven in a not-so-quiet world.” (Paul McCartney)

“Meditation is perhaps one of the most compassionate things we can do for other people because suddenly you’re not such a pain in the ass to be around anymore.” (Erin Geesaman Rabke)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *